sds_slider_top

j_f

JP Marine jako partner France Helices to ponad 30 lat doświadczenia w produkcji napędów powierzchniowych napędów – Surface Drive. Chronione licznymi patentami rozwiązanie znalazło do tej pory zastosowanie w pond tysiącu jednostek morskich. Napęd wykonany jest wytrzymałego stopu brązu i aluminium, śruby napędowe wykonane są w najwyższej klasie S i w zależności od aplikacji mogą być 5 lub 6 łopatowe.

Trymowany napęd powierzchniowy SDS to przede wszystkim:

najwyższa z wszystkich rodzajów napędów efektywność – wzrost prędkości o 10-15 %
wyjątkowa zwrotność i możliwość aktywnego dostosowywania do obciążeń dzięki możliwości trymowania

sds_conventional

możliwość użytkowania łodzi na płytki akwenach
brak konieczności instalacji sterów (jak np. w Q –drive) czy wentylacji śruby spalinami
duża manewrowość – zobacz film video
gwarantowane osiągi
prosta instalacja
długa żywotność (przy prawidłowym serwisowaniu powyżej 10 lat)
znaczna redukcja kosztów serwisowych
cena porównywalna z zasady mniej efektywnym napędem typu jet

Od najbardziej wymagających militarnych do zadań specjalnych operujących z prędkościami ponad 70kn

sds_boats_01

Poprzez łodzie robocze typu pilot boats

11

22

Czy luksusowe jachty rekreacyjne

recreation11

Podstawowe wymagania limitujące zastosowanie napędu powierzchniowego (Surface Drive) to:

  • Jednostka operująca w ślizgu
  • Prędkość maksymalna wyższa niż 25 kn
  • Długość większa niż 8m
  • Minimum podwójna instalacja silnikowa
  • Minimalny wskaźnik mocy do masy to 50 HP/tonę
  • Kąt pawęży 7 stopni

Każdy model SDS posiada te same elementy składowe. Napęd jest układem mechanicznym, który przekazuje energię kinetyczną do śruby.
Standardowy zestaw składa się z:

dwóch napędów głównych ze śrubami napędowymi

t33

• dwóch siłowników skrętu po jednym na stronę

• dwóch siłowników trymu po jednym dla każdego z napędów

sds22

 

• dwóch pomp hydraulicznych zamontowanych na PTO
lub zasilanych z dodatkowego paska z koła wielorowkowego na każdym z silników

• jednej centralnej jednostki hydraulicznej (power pack)

Układ składa się z 6 głównych elementów: siłownika sterującego (steering cylinder), siłownika trymującego (trim cylinder), przekładni (lower sphere unit), przekładni momentu (thrust box unit), wału napędowego, stężenia (frame)

Na zdjęciach poniżej przedstawiających demonstracyjną wersję SDS2 widać jak realizowane są funkcje sterujące i trymujące:
Siłownik hydrauliczny pracujący prostopadle do wału napędowego odpowiada za ruch poziomy (wychylenie o kąt 19st) i skręcanie.
Jest on sprzęgnięty z siłownikiem realizującym podnoszenie i opuszczenie zestawu (trymowanie).

na34

Na zdjęciu widoczny kompletny napęd od strony siłowni z punktami smarowania.

  • ENGINE TORQUE CALCULATION
    All engine manufacturers supply the engine power curve, look at the maximum power and maximum revolution.
    Example : 420 horsepower @ 3300 rpm.
    The torque is : T (kg.m) = 716,2 X Power (hp) / Revolutions (revs/min)
    In that case the engine torque is : T = 716,2 X 420 / 3300 = 91,15 kg.m
  • DRIVE INPUT TORQUE
    The torque to be used for drive selection is the input torque, so the engine torque
    has to be multiplied by the gear ratio T final = ENGINE TORQUE x GEAR RATIO
     
  • CHECK THE TABLE FOR THE SUITABLE MODEL
    Maximum torque chart TORQUE

Poniżej typoszereg napędów SDS (max moment obrotowy podany jest w kgm):

typoszereg_sds

* mając do dyspozycji moc maksymalną silnika przy maksymalnych obrotach przeliczenie wygląda następująco : 716,2 x max hp/max rev.

Uzyskany wynik mnożymy przez przełożenie przekładni.

wym_nap

fh_sruby_01

sds_3rzyty

Poprzez odsunięcie pędników od pawęży następuje przesunięcie w kierunku rufy osi skrętu co znacznie poprawia zwrotność w porównaniu do napędów konwencjonalnych. Możliwość trymowania umożliwia operowanie na biegu wstecznym, w płytkich akwenach oraz przy wzburzonym morzu. Dodatkowo w pełni pozwala wykorzystać atuty napędu powierzchniowego poprzez stopniowe podnoszenie wraz ze wzrostem prędkości.

Formularz doborowy napędu SDS

Przykładowe realizacje